Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.01.2011 08:18 - Градината на Рьоанджи
Автор: taidzi Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4240 Коментари: 6 Гласове:
18


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
   "Градината с камъните”, “Философската градина”, “Градината на Рьоанджи”... Десетки имена има главната забележителност на японския град Киото и може би най-голямата му ценност. И по десетки начини се тълкува същността, която е вложил преди векове мъдрият монах Соами в петнайсетте необработени и различни по големина черни камъка, пръснати по белия пясък. Дзен-градините са “направени” от камъни и пясък. В градината са разположени петнайсет камъка. А в действителност се виждат само четиринадесет. Петнадесетият не се вижда. Скриват го съседните. Прави се крачка по дървената галерия около пясъчния правоъгълник и отново се виждат четиринайсет камъка. Петнадесетият – същият, който досега е оставал скрит, сега се оказва сред тях, а изчезва друг. Следваща крачка – същият гениално планиран хаос се осъществява отново – оказва се, че откъдето и да погледнеш, един от камъните винаги остава скрит. Това е нагледен модел на познанието и езотерична метафора. Колкото и да търсим, непременно нещо ще остане неизвестно, непресметнато, несъобразено. Сигурни сме, че виждаме всичко, и не ни и идва наум, че има още нещо, което не виждаме. Можете да попитате пълната с хора галерия от противоположната страна на градината – те виждат абсолютно еднакъв брой камъни. Но всеки вижда своите четиринайсет камъка. Може би Соами е искал да каже, че работата не е в камъните, а в хората, които идват в градината? Може би смисълът на градината е в това, че хората възприемат едно и също нещо по различен начин, всеки – по свой? И при това на никой от източните хора не му идва наум да твърди: “Аз виждам света правилно, а останалите – не.” Може би ключът към заложената в “Градината с камъните” идея е конституцията, съставена, както твърдят японските хроники, от принц Сьотоку още през VII век, която и до ден днешен поразява с дълбочината си? “Всеки човек има сърце. А всяко сърце има свои наклонности. Той смята това за добро, а аз – за лошо. Аз смятам това за добро, а той – за лошо. Но съвсем не е задължително аз да съм аз да съм мъдрец, а той – глупак. И двамата сме обикновени хора.”  



Гласувай:
18



1. gwendoline - Хубав пост, аз лично имам нужда от такива напомняния.
03.01.2011 10:14
Човек лесно забравя ....
Поздрави и успешно начало на годината!
цитирай
2. karambol5 - Поздрав за написаното ! Това ми ...
03.01.2011 10:57
Поздрав за написаното !
Това ми дава отговор на въпроса защо истината зависи от гледната точка :)
цитирай
3. taidzi - 1. gwendoline
03.01.2011 11:31
Забравянето е компенсирано от напомняне .
Успехи през новата година
цитирай
4. taidzi - 2. karambol5
03.01.2011 11:31
Тази градина е изключителна точно с това - как изпъква ролята на гледната точка .
цитирай
5. min11hetep - :)
03.01.2011 21:57
Харесах. Благодаря! :)
цитирай
6. taidzi - 5. min11hetep
03.01.2011 22:07
Заповядай отново , min11hetep .
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: taidzi
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1443998
Постинги: 284
Коментари: 885
Гласове: 3890
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930